De eerste vereiste voor puur en diepgaand luisteren is dat je vanaf het eerste moment van een coachinggesprek in verbinding bent met de cliënt.
Als coach wil je luisteren naar de menselijkheid van de klant, naar de zijnskwaliteit van de cliënt.
Wanneer je in volledige verbinding bent met je cliënt, ben je waarschijnlijk volledig ontvankelijk. Je ervaart synchroniciteit en flow en je interventies komen moeiteloos.
Als coach ben je een volledig verbonden waarnemer van de klant en hoor je veel dingen, zowel wat de klant explciet zegt als wat er impliciet maar niet expliciet gezegd wordt.
Je luistert diep vanuit de nieuwsgierige mindset van een leerling: je luistert naar hoe de cliënt denkt en voelt, welk gedrag, welke overtuigingen, waarden en houdingen de cliënt beschrijft of impliceert. Puur luisteren in het moment vereist dat je luistert naar de woorden van de cliënt en ze gebruikt om te duiken en bewustzijnsverruiming mogelijk te maken. Luister, luister gewoon, met veel stilte en veel ruimte voor de cliënt.
Negeer niets. Zeg niet: “Ja’ of ‘OK’ als de klant gedachten, gevoelens en uitspraken deelt. Toon in de plaats daarvan de volle nieuwsgierigheid van een leerling en een mindset die niet vervuild is door de behoefte om te presteren.